Bedrijfswaardering

Meer dan een waarderingsmodel

Het maken van een goede bedrijfswaardering gaat om veel meer dan het kiezen van het best passende waarderingsmodel. Een deskundige kijk op de verschillende aspecten, anders dan de financiële, is noodzakelijk. Het waarderen van bedrijven draait bijvoorbeeld ook om het duiden van risico’s en kansen en het kwalificeren van ontwikkelingen in het bedrijf en de markt waarin het opereert.

Verder kijken dan de waarde

Het maken van de bedrijfswaardering een goede basis voor een transactie. Maar de waarde van de onderneming is niet allesbepalend voor de prijs. Het duiden van de intenties van de koper vormt een belangrijke aanvulling in het proces van prijsbepaling. Denk bijvoorbeeld aan een strategische (ver)koop of een management buy-in/buy-out. Ook hierin kan M SURE u uitstekend begeleiden.

Verkoopmemorandum

Als u uw bedrijf of een bedrijfsonderdeel overweegt te verkopen, dan kan M SURE u in dat proces begeleiden. In samenwerking met u wordt een waardering opgesteld. Daarna volgt een verkoopmemorandum, waarmee potentiële kopers geïnformeerd worden. In overleg met u wordt bepaald welke partijen worden benaderd.

M SURE voert namens u de regie in het verkoopproces, inclusief de onderhandelingen. Dit geeft u de gelegenheid om uw eigen rol te houden en biedt tactisch de gewenste onderhandelingsruimte, zodat u uiteindelijk bepaalt wat of het gewenste resultaat is gerealiseerd. In het proces wordt nauw samengewerkt met (uw) fiscale- en juridische adviseurs om een waardevaste en waardevolle transactie voor u te creëren.

M SURE verzorgt ook de nazorg; vaak wordt het after sales traject, en dan met name de rol (of het ontbreken daarvan) van de DGA van de verkopende partij na het succesvol tot stand komen van een verkooptransactie verwaarloost. M SURE begeleidt desgewenst de verkoper ook na de verkoop.